czwartek, 25 listopada 2010

Stały rozwój i Organizacja ucząca się

Stały rozwój:

Szkolenie powinno być ciągłym procesem, w którym akcent pada na samokształcenie. W krzewieniu atmosfery ciągłego rozwoju szczególnie ważna jest rola naczelnego kierownictwa. Powinno ono przykładać wagę do częstej kontroli działalności szkoleniowej, mającej na celu rozwój kompetencji pracowników.


Organizacja ucząca się:

Powstanie organizacji uczącej się związane jest z potrzebą zapewnienia wewnętrznej odnowy organizacji działającej w konkurencyjnym otoczeniu.

Według definicji jest to podlegająca ciągłym przemianom organizacja, wspierająca uczenie się podejmowane przez wszystkich członków. Panuje przekonanie, że organizacja tego typu ma zdolność uczenia się sama oraz stwarza ludziom przestrzeń i formalne warunki do myślenia, zadawania pytań, refleksji i uczenia się, jak również zachęca do kwestionowania istniejącego stanu rzeczy i proponowania ulepszeń.

Organizacja ucząca się chętnie pomaga ludziom w rozpoznaniu ich potrzeb dotyczących szkolenia, które poddaje regularnej kontroli. Zapewnia także informację zwrotną o dotychczasowym poziomie wykonywania pracy. Organizacja jest ponadto zaangażowana w zapewnienie nowych doświadczeń, na podstawie których ludzie mogą się uczyć oraz w mobilizowanie zasobów szkoleniowych.
Uczenie się od innych można rozciągnąć na porównywanie się do innych (banchmarking), które jest nieustannym procesem badawczym i poznawaniem doświadczeń zmierzającym do rozpoznania, analizy i wprowadzenia w życie najlepszych praktyk istniejących w danej branży.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz