poniedziałek, 22 listopada 2010

Podejścia do szkolenia i rozwoju

Doświadczony pracownik pokazuje osobie szkolonej, jak wykonywać pracę, a następnie pozwala jej samej kontynuować realizację zadań.
Zaletą tej metody jest bezpośrednie powiązanie szkolenia z pracą. Wadą jest to, że doświadczony pracownik (który nie musi być specjalistą w szkoleniu ludzi) może mieć trudności i wytłumaczeniem, jak wykonywać pracę oraz z odczuwaniem empatii; zaś błędy popełnione przez osobę szkoloną mogą okazać się kosztowne. Ponadto, metoda ta nie daje podstaw do stworzenia struktury procesu szkolenia ani nie zapewnia odpowiedniej informacji zwrotnej niezbędnej do poprawy wykonywania pracy.

Udzielanie lekcji/instrukcji:

Jest to ulepszona wersja pokazu. Zaletą jest interakcja między instruktorem a osobą szkoloną. Zawiera kluczowe składniki, nie związane z pokazem, takie jak struktura, informacja zwrotna i motywacja.


Doradztwo:

Jest to metoda szkolenia w miejscu pracy, szczególnie przydatna dla kierowników mających ambicje awansowania na wyższy szczebel. Osoba szkolona obserwuje umiejętności prezentowane przez doradcę, którym jest zazwyczaj kierownik wyższego szczebla (lecz nie jej bezpośredni przełożony) oraz naśladuje i przyjmuje jego zachowanie.

Doradca oferuje wsparcie i pomoc w wykonywaniu różnych zadań podejmowanych przez osobę szkoloną oraz umożliwia jej (rzecz nie do przecenienie) wgląd w politykę i kulturę organizacji.
W efekcie, doradca przyczynia się do rozwoju kariery osoby znajdującej się pod jego opieką oraz dostarcza jej pożytecznych informacji o nieformalnych relacjach wewnątrz organizacji.

Negatywne strony doradztwa:

1. Osoby, którym odmówiono tego typu szkolenia, mogą wystąpić o oskarżenia o elitarność;
2. Między doradcą a osobą szkoloną mogą wystąpić pewne nieporozumienia;
3. Osoba szkolona może być w dużym stopniu uzależniona od doradcy;
4. Doradca może okazać się niezdolny do pokierowania relacjami między sobą a szkolonym pracownikiem;
5. Z reguły kierownicy liniowi podejrzliwie odnoszą się do tego procesu oraz wykazują niechęć i brak współpracy. Dzieje się tak z powodu zmiany ustalonych stosunków zależności.

Rotacja:

Metoda ta polega na systematycznym przenoszeniu ludzi z jednego stanowiska na drugie, w celu poszerzenia ich doświadczenia. Zaletą tej metody jest wzmocnienie więzi między różnymi wydziałami oraz rozwijanie w pracownikach elastyczności, wypływające z zakresu podejmowanych działań. Wadą jest jednak to, że nie stwarza się ludziom możliwości zastosowania w praktyce całego zakresu umiejętności z powodu ograniczonego czasu spędzonego na jednym stanowisku. Problemy mogą pojawić się również w sytuacji, kiedy przeniesiony pracownik bez doświadczenia popełnia błędy lub kiedy kierownik wyznacza do systemu rotacji słabych pracowników.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz