piątek, 22 października 2010

Testy psychologiczne

Uzasadnieniem do stosowania testów podczas selekcji jest wiara w to, że punkty zdobyte w tych testach pozwalają przewidzieć sposób wykonywania pracy w przyszłości.


Testy na inteligencję:

Testy związane z umiejętnościami numerycznymi, z pytaniami dotyczącymi słownictwa, podobieństw, przeciwieństw, obliczeń arytmetycznych są często nazywane testami na ogólną inteligencję. Gdy ludzie otrzymują wysoką punktację w tych testach, uważa się, że mają dużą zdolność przyswajania nowych informacji, zdawania egzaminów i szybkiego uczenia się oraz dobrego wywiązywania się z obowiązków w pracy. Jednakże należy pamiętać, że konkretny test może być przydatny jedynie dla konkretnego typu pracy czy działalności.
Są też testy badające wrodzone zdolności oraz testy badające nabyte zdolności (tzw. testy osiągnięć) (np. orientację w przestrzeni, sprawność manualna, zdolności numeryczne, zdolności werbalne), czyli mierzą już ukształtowane zdolności lub umiejętności, np. szybkość pisania na klawiaturze komputera.

Testy osobowościowe:

Udowodniono, że osobowość ma związek ze zdolnościami danej osoby do wykonywania obowiązków w sposób efektywny w miejscu pracy i że wady osobowościowe mogą zniwelować korzystne aspekty wyłaniające się z posiadania odpowiednich naturalnych zdolności lub umiejętności.
W szerokim sensie osobowość można określić jako tę część nas, która jest wyraźnie wyodrębniona i dotyczy bardziej naszej strony emocjonalnej oraz tego, jak odzwierciedla się ona w naszym zachowaniu.
Test osobowościowy Catella – składa się z 16 czynników, z czego tylko jeden dotyczy inteligencji. Inne związane są głównie ze stabilnością emocjonalną, uległością, kontrolą, bojaźliwością, ryzykiem, szorstkością, pewnością siebie (cechy osobowościowe).
Kwestionariusz osobowościowy związany z zawodem OPQ (Saville’a i Holdswortha) – po ocenie osobowości, przy wykorzystaniu ogólnie dostępnych testów, następny etap polega na porównaniu otrzymanego obrazu z pewnym standardowym wizerunkiem uważanym za użyteczny lub odpowiedni do pracy, do której rozważa się kandydaturę danej osoby.
Cechy charakterystyczne dobrego testu psychologicznego:
1. Narzędzie pomiaru jest w stanie rozróżnić poszczególne osoby
2. Test jest rzetelny i użyteczny (rzetelność testu jest stopniem, w jakim mierzy on w sposób logiczny to, co ma zmierzyć, tj. jeśli wszyscy kandydaci na dane stanowisko przechodzą przez te same testy, są przepytywani przez tych samych panelistów wywiadu i zachowane są takie same procedury, metody selekcji uważane są za rzetelne).
3. Test jest właściwie wystandaryzowany, posłużono się nim w znaczącej próbie badawczej w grupie, do której się odnosi. Podczas interpretacji wyników punktacja indywidualna jest porównywalna z normami wywodzącymi się z tej grupy.
Zlecanie testów podparte jest założeniami:
1. Uważa się, że istnieją znaczące różnice dotyczące stopnia posiadania pewnych cech charakterystycznych przez jednostki, np. stabilności emocjonalnej, inteligencji, motywacji i zdolności manualnych
2. Istnieje bezpośrednia i ważna relacja między posiadaniem jednej lub więcej takich cech charakterystycznych i zdolności danej osoby do wykonywania pewnych czynności
3. Wybrane cechy charakterystyczne mogą być mierzone w sensie praktycznym i można dokonać oszacowania relacji pomiędzy wynikami testów i wykonaniem pracy

2 komentarze:

  1. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że każdy z nas prędzej czy później będzie przy różnych okazjach przechodził takie testy. Ja jestem zdania, że po przeczytaniu https://kochamwroclaw.pl/dlaczego-nie-udaje-nam-sie-utrzymac-postanowien-noworocznych-psycholog-podpowiada-5-sposobow-na-osiagniecie-swoich-celow/ już wiem dlaczego ciężko nam czasami osiągnąć zamierzony cel.

    OdpowiedzUsuń