piątek, 22 października 2010

Przykłady, w których organizacja posługuje się agencjami z zewnątrz

Centra zatrudnienia – takie centra oferują darmowe usługi, które mogą być bardzo przydatne dla organizacji. Biuro tego typu reklamuje wolne stanowiska pracy i pomaga w sporządzeniu listy odpowiednich kandydatów. Może okazać się to najbardziej pomocne w sytuacji, gdy mamy dużą pulę osób zainteresowanych daną pracą.


Agencje rekrutacyjne – takie agencje mają w swoich bazach danych listy odpowiednich kandydatów na dane stanowiska, ale za wyświadczoną przysługę obciążają klienta pewną sumą stanowiącą procent pensji jaka oferowana jest na wolnym stanowisku. Dla organizacji poszukującej pracownika to oczywista oszczędność czasu (organizacje, które nie posiadają odpowiedniego personelu czy funkcji zasobów ludzkich z chęcią korzystają z pomocy fachowców). Minusy – do nich należą koszty z tym związane i fakt, że kontrolowanie tak ważnego procesu, jak rekrutacja, odbywa się poza organizacją oraz agencje nie realizują w pełni polityki organizacji dotyczącej równych szans.

Agencje poszukujące wysoce wyspecjalizowanych osób (organizacja szuka osoby na wysokie miejsce w swojej hierarchii i rynek jest wąski w tym zakresie) – mają one wygórowane stawki za swoją pracę, lecz organizacje, które korzystają z ich usług uważają, że korzyści wynikające z tego tytułu przewyższają koszty. Odniesienie korzyści wymaga dostarczenia HH dokładnej specyfikacji pracy związanej z wolnym stanowiskiem.

Przypadkowe zgłoszenia telefoniczne – są to kandydaci, którzy czytają ogłoszenia dotyczące wolnych stanowisk pracy (nie są one zamieszczane w gazetach, tylko np. na murach zakładu pracy). Osoby takie wykazują niechęć do zarejestrowania się w ośrodku pracy lub agencji i niechętnie odpowiadają na ogłoszenia prasowe.

Przyjaciele lub krewni obecnych pracowników – korzyści wynikające z zatrudnienia takich osób wynikają ze znajomości charakterystyki i warunków pracy przez te osoby (znajomi im powiedzieli). Ważne jest, aby pamiętać o równości szans.

Szkoły i uniwersytety – organizacje, które tradycyjnie dokonują naboru młodych ludzi bezpośrednio z różnego rodzaju szkół, mają odpowiednio zorganizowany proces rekrutacji dla czerpania korzyści z tego źródła kadr. W skład tych procesów wchodzi „runda drenażowa” (milk round) – pracodawcy odwiedzają uniwersytety propagując swoje wolne stanowiska i przeprowadzając wywiady ze studentami ostatniego roku.
Niektóre organizacje finansują wykształcenie studentów pod warunkiem, że absolwenci posiadający dyplomy będą pracowały w organizacji zaraz po ukończeniu nauki.

Reklamy – umieszczanie ogłoszeń o naborze w gazetach różnego typu. Organizacja może być także w kontakcie ze środkami masowego przekazu lub korzystać z usług agencji reklamowych – otrzymują one prowizje od mediów i mogą udzielać porady na temat egzemplarza reklamowego i wyboru środka przekazu informacji. Znajdują się oni w korzystniejszym położeniu niż typowa organizacja, co ułatwia zarezerwowanie miejsca na reklamę z krótkim wyprzedzeniem.
Ważna jest treść takiej reklamy – na co ma być położony nacisk.
Reklama skutecznie kreuje wizerunek firmy i stanowi dokument będący podstawą sprzedaży. Sprzedaje ona firmę i pracę w celu uzyskania prawidłowej reakcji. To, co powinno znaleźć się w reklamie powinno pomóc kandydatowi w podjęciu decyzji dotyczącej tego, czy jest on zainteresowany przystąpieniem do organizacji czy też nie (należy pamiętać, że szukający pracy ma zawsze wybór).

„Gorące” linie telefoniczne – zazwyczaj pierwszym kontaktem pomiędzy organizacją a kandydatem na dane stanowisko jest CV. Może jednak to być także „gorąca linia”. Może być ona reklamowana w ogłoszeniu, które będzie zachęcało kandydatów do skontaktowania się z organizacją w celu omówienia wolnych etatów, warunków pracy, itp. Korzyść – możliwość otrzymania szybkiej informacji i przyciągnięcie dużej grupy kandydatów (może być to ważne, jeśli istnieje ograniczona zewnętrzna podaż siły roboczej).

Dni otwarte – potencjalnych kandydatów zaprasza się do organizacji w celu spotkania z kierownikami lub liderami zespołów oraz przyjrzenia się, jaki jest zakres pracy na rzecz organizacji (pozwala to ludziom zdecydować, czy wolne stanowiska i organizacja są dla nich atrakcyjne). Kiedy jest to przydatne – istnieje wiele podobnych wolnych stanowisk i dość ograniczona podaż siły roboczej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz