Rekrutacja i selekcja stanowią zaplanowany sposób, w trakcie którego organizacja styka się z zewnętrzną podażą pracy. Rekrutacja to proces polegający na zainteresowaniu pewnej grupy kandydatów wolnym stanowiskiem, a selekcja jest techniką wyboru nowego członka organizacji spośród dostępnych kandydatów.
Zewnętrzna rekrutacja jest formą komunikowania się, w której organizacja przedstawia swój wizerunek potencjalnym pracownikom, klientom i innym osobom spoza niej.
Wstępne warunki rekrutacji:
Rekrutacja i selekcja powinny być poprzedzone solidnymi pracami przygotowawczymi dotyczącymi analizy pracy na danym stanowisku oraz specyfikacji pracy.
Analiza pracy:
Proces analizy ma na celu określenie, co składa się na pracę na stanowisku, które jest aktualnie wolne. Analiza może być przeprowadzona w formie wywiadów z osobą poprzednio zajmującą to stanowisko, z jej przełożonym i związanym z nią personelem podczas naturalnego toku pracy (następuje opisanie zadań wykonywanych na aktualnie wolnym stanowisku, podkreśla stosunek podległości – do przełożonego osoby zajmującej dane stanowisko – oraz inne formy łączności (np. z kolegami).
Istnieje również tradycja analizy pracy (osoba zajmująca dane stanowisko prowadzi dziennik pracy – ma to na celu ukazanie rzeczywistego czasu poświęconego na pracę, jak się go wykorzystuje.
Analiza pracy ma zazwyczaj miejsce, gdy zwolni się stanowisko. Jednakże może przyjąć stałą tendencję wówczas, gdy budowana jest większa elastyczność organizacji (potrzebne jest to do wzmacniania zdolności przystosowania się organizacji do otoczenia).
Analiza pracy dostarcza informacje, które zastosuje się przy formułowaniu opisu pracy i jej specyfikacji, tj. informacji dotyczącej przeprowadzanych zadań oraz umiejętności i cech potrzebnych do wykonywania danej pracy z powodzeniem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz