wtorek, 16 listopada 2010

Sukces programów szkoleniowych

Kwestie związane z sukcesem programów szkoleniowych:

1. Szkolenie propaguje wspólną wizję w całej organizacji;

2. Szkolenie uzyskuje wysoki status, kiedy ludzie postrzegają, że zaspokaja ono potrzeby organizacji i jest owocne;


3. Ważną sprawą jest istnienie odpowiednich struktur organizacyjnych, które wspomagają zdobycie i rozwijanie umiejętności w sytuacji, gdy rozwój pracowników przyczynia się do osiągania celów organizacji. Powinny również istnieć wystarczająco elastyczne systemy ekonomiczne, uwzględniające w budżecie inwestowanie w ludzi. Należy także jasno określić cele, w oparciu o które regularnie ocenia się poziom wykonywania pracy. Jest rzeczą oczywistą, że w takich warunkach szkolenie jest integralną częścią strategii organizacji. Z pewnością nie jest ono traktowane jako marginalna działalność, mająca na celu rozwiązanie doraźne, lecz jako mechanizm służący do wspomagania motywacji, wpływający na rekrutację i zatrzymanie pracowników.

Czynniki sprzyjające niepowodzeniu programów szkoleniowych:
1. Kierownictwu nie udaje się określić potrzeb organizacji dotyczących niezbędnych umiejętności w aktualnej sytuacji i w przyszłości (często zdarza się, że kiedy organizacja dąży do oszczędności, zbyt łatwo przychodzi obcinanie wydatków na pewne cele; istnieje przekonanie, że na krótką metę szkolenie nie opłaca się, a także, że gdy pracownicy opuszczają organizację, traci ona środki zainwestowane w szkolenie);
2. W zaspokajaniu potrzeb organizacji związanych z odpowiednimi umiejętnościami na wszystkich poziomach, kierownictwo w zbyt dużym stopniu polega na miejscowych lub krajowych rynkach pracy;
3. Naturalną reakcją na brak wykwalifikowanego personelu jest nieuczciwe pozyskiwanie kluczowych pracowników od innych pracodawców, nawet jeśli takie postępowanie prowadzi do inflacji zarobków. Są to zbyt częste sytuacje.

Szkolenia będące następstwem wdrażania nowych metod zarządzania:

W następstwie działań mających na celu zwiększenie przewagi organizacji nad konkurencją, powstało kilka zewnętrznych i wewnętrznych inicjatyw dotyczących szkolenia:
Zarządzanie przez jakość (TQM):

To podejście do zarządzania podkreśla znaczenie procesu doskonalenia operacji produkcyjnych i wyników pracy. Ostatecznym sędzią jego skuteczności jest klient na rynku. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie przez jakość próbują sprawić, aby pojęcie jakości wkomponowane było we wszystkie działania organizacji. Zadaniem każdej funkcji i każdego pracownika jest przyczynianie się do doskonalenia, zaś systemy jakości i jej kultura są warunkami zasadniczymi. Zarządzaniu przez jakość służy szkolenie rozwijające umiejętności pracowników związane z radzeniem sobie ze zmianą i umożliwiające zrozumienie technik monitoringu jakości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz