czwartek, 28 października 2010

Problemy z oceną

1. Źle skonstruowane formularze do oceny skupiające się na nieodpowiednich zagadnieniach.
2. Poświęcanie niewystarczającego czasu na przygotowanie procesu oceny, wypełnienie formularzy oceniających i upewnienie się co do podjęcia koniecznego szkolenia.

3. Informacja zwrotna, jaką otrzymują podwładni, jest pod wieloma względami niepełna.
4. Strategie działania (np. szkolenie), które wyrastają z oceny, nie są traktowane poważnie.
5. Nieodpowiedzialne sądy z powodu subiektywności ze strony oceniającego, mimo wysiłków zmierzających do ich zminimalizowania. Jedynym sposobem na zminimalizowanie podejścia subiektywnego i propagowania obiektywizmu jest upewnienie się co do tego, że istnieją wyraźne, uprzednio ustalone kryteria wykonywanej pracy, w oparciu o które wydaje się sądy. Również kierownik wyższego szczebla mógłby przyjąć na siebie odpowiedzialność za nadzór nad pewną liczbą ocen, aby sprawdzić, czy różnice pomiędzy ocenami uzyskanymi przez poszczególne osoby nie są spowodowane stronniczością oceniającego.
6. Ustalenie celu i zastosowanie technik pozostawia wiele do życzenia.
7. Sytuacja, w której oceniający funkcjonuje jako osądzający i doradca, może spowodować zamieszanie, jak również przysporzyć ocenianemu pewnych trudności, np. pracownik podlega ocenie ewaluacyjnej, podczas której bierze się pod uwagę wykonywaną pracę i określane są wynagrodzenia. Następnie dokonuje się oceny rozwojowej – rozwiązaniem jest przeprowadzenie tych dwóch ocen przez dwie inne osoby.

System ocen pracowniczych można zdefiniować jako każdą procedurę, która pomaga zebrać, sprawdzić, porównać, przekazać i wykorzystać informacje zabrane od pracowników i o pracownikach w celu określenia efektów ich pracy.

Etapy realizacji procesu oceny:
a) Ustalić standardy wyników
b) Wybór metody oceny
c) Szkolenie osób oceniających
d) Przeprowadzanie oceny
e) Przekazanie informacji zwrotnej do pracownika
f) Wyciągnięcie konsekwencji wobec pracowników
g) Wnioski na przyszłość

Sprzężenie zwrotne o 360 stopni – podwładni oceniają przełożonego biorąc miarę ze swojej osoby.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz